lördag 10 oktober 2015

Lördagstema: Havets bröd

Haha! Nu tror ni att bagerskan ska skriva om bröd va? Nix. Helt ärligt har jag inte hört "havets bröd" förut och vet alltså inte vad det syftar på. Om ens något, det kansle bara är ett fantasifullt hittepåtema! Tack i så fall - jag spånar fritt. Och skriver om fisk. 

En gång för kanske 21 år sedan kom jag till vårt föräldrakooperativ, Karusellen, med min 1,5 åring, Tove. Jag hade kökstjänst och skulle laga mat till 15 barn, tre fröknar och mej. Det fungerade så att matsedel och inköp var klart, allt fanns i köket och receptet bara att följa. Enkelt, för dom flesta.
Jag kom i i köket och noterar en stor HEL frusen fisk på diskbänken. Den hade någon vänlig fröken lagt fram i alla fall. Men jag fick ändå panik, lite svårt att andas faktiskt och kände i hela kroppen hur katastrofen närmade sig med stormsteg. ALDRIG skulle jag klara av att laga till en stelfrusen, hel med fjäll, ben ögon och allt, lax på några timmar! Jag som bara nästan klarade av att steka fikspinnar. 
Medan jag stod i köket och panikade och försökte komma på om jag hade någon livlina att utnyttja, kom en bekymrad fröken in och meddelade att jag nog måste åka hem med Tove. Hon hade fått feber. Hurra!! Ja, det sa jag inte, men jag jublade nog innombords över att slippa laxen. 
(För den nyfikna kan jag meddela att en annan förälder kunde komma och laga till laxen - kocken som valt meny och köpt firren, faktiskt.)


Efter det har jag inte närmat mig något fiskrecept, what so ever. Så, i veckan var Karlsloken ute på tjänsteresa och jag tar över matlagningen lite temporärt.gör en liten plan och sticker till Ica där dom vid entrén har en stor hög med lax till kanonpris. Till saken hör att jag älskar lax! All fisk faktiskt (utom gädda). Så jag tar en lax! Jodå. Tydligen var tiden mogen, för nu har jag äntligen 46 år gammal tillagat lax alldeles själv för första gången i mitt liv. Förvisso en fin fjällad och urbenad laxsida, men ändå! Det var inte svårt. Till och med jättelätt, men det mentala hindret var skyhögt. Nu är det klart, jag kan laga lax. Och det blev fantastiskt gott! Vi åt upp allt!


8 kommentarer:

  1. Hahaha vilket roligt inlägg på temat! Jag känner igen mig i paniken över hela fiskar, jag som drar upp fyrkantiga paket ur frysdisken. Men jag ska bättra mig - som du :-)

    SvaraRadera
  2. Delar din förtjusning: man tröttnar inte på lax, den går ju också att variera i oändlighet (nästan)!

    SvaraRadera
  3. Grattis Pysse! Vuxenpoängen regnar över dig!
    Och skulle du bli lite lat kan du be fiskaffären filéa eller skära upp fisken i lämpliga bitar. ALL fisk, tillagad på låg värme med smör och vitt vin (och kanske lite grädde) är det bästa som finns!

    SvaraRadera
  4. PS. Snygg bild! Är det laxen som tagit en selfie?

    SvaraRadera
  5. Och du slog dessutom huvudet på spiken, det är fisk som är havets bröd. Bl.a.
    Grattis till kokkonsten, den nyligen erövrade. Fisk är ju gott!

    SvaraRadera
  6. Fisk är jättegott och lättlagat! Tror aldrig jag stekt en enda fiskpinne! Köper nästan bara färsk fisk förutom saltsill och matjes. Prova sillfiléer nästa gång, vänd i litet skoprmjöl med salt och stek några minuter i smör. Himmelskt gott!

    SvaraRadera
  7. Mums med lax och härligt med revansch med fisktillagningen. :)

    SvaraRadera
  8. Fisk är ju sååå gott :) Jag tycker nästan att det är lättare att lyckas med fisk än kött. Kött kan lätt bli torrt osv. Vi köper ofta hel fisk, men det är min man som tar hand om den, hehe ;)

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.